Ökad tillgänglighet av Svenska kyrkans material i olika frågor

Ett arbete pågår med att bygga upp en gemensam portal för alla webbplatser som publiceras av olika nivåer eller delar av Svenska kyrkan. Med hjälp av ett sökverktyg ska det gå att hitta allt material som finns publicerat på Svenska kyrkans webbplatser.

Med anledning av det avslog Kyrkomötet den motion som föreslog att ett enkelt system byggs upp där allt material som ges ut på olika nivåer inom Svenska kyrkan, finns samlat och kan sökas efter ämne.

Det är också så att material som idag inte publiceras elektroniskt, till exempel skriftserierna Tro & Tanke och Mitt i församlingen, finansieras genom prenumerationer och styckeförsäljning. Om allt material som ges ut skulle vara sökbart på Internet kräver det alternativa finansieringsvägar.

Motion till Kyrkomötet 2001:76 av Eva Forssell Aronsson och Carina Etander Rimborg om tillgängligheten av Svenska kyrkans material rörande olika frågor

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:13 Ökad tillgänglighet av Svenska kyrkans material i olika frågor

Ökad tillgänglighet av Svenska kyrkans material i olika frågor Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:13